Kwalifikowana pieczęć elektroniczna – co to jest? 

Chcesz mieć pewność, że elektroniczne dokumenty, które wystawiasz, są w 100% powiązane z Twoją firmą? Zależy Ci na tym, żeby Twoi kontrahenci mieli pewność, że otrzymana oferta lub umowa jest autentyczna? Szukasz przewag konkurencyjnych i chcesz budować wiarygodność biznesową? Sprawdź, czym jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna i jakie są korzyści pieczętowania dokumentów online. 

Co to jest pieczęć elektroniczna? 

Kwalifikowana pieczęć elektroniczna jest jedną z usług zaufania, która ułatwi Ci prowadzenie biznesu. Dzięki niej możesz szybko i wygodnie opieczętować swoją dokumentację online. Pieczęć elektroniczna stanowi odpowiednik pieczęci w formie tradycyjnej i pełni taką samą funkcję. Tym samym, stosując pieczęć elektroniczną, potwierdzasz, że dokument jest autentyczny. 

Pieczęć elektroniczna a podpis elektroniczny 

Pieczęć elektroniczna może być wyrobiona dla konkretnej osoby prawnej, czyli firmy, instytucji lub organizacji. W odróżnieniu od podpisu elektronicznego, który jest przypisany do osoby fizycznej i oznaczony imieniem oraz nazwiskiem właściciela. Obie usługi zaufania nieco różni motywacja użycia. W przypadku podpisu elektronicznego to zazwyczaj złożenie woli na przykład pod wnioskiem, oświadczeniem lub umową. 

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat podpisu elektronicznego? Przeczytaj wpis: Co to jest podpis elektroniczny i jak go używać?

Kwalifikowana pieczęć elektroniczna – jak wygląda? 

Pieczęć zawiera najważniejsze dane dotyczące przedsiębiorstwa, takie jak: 

  • ogólna nazwa podmiotu,
  • identyfikator organizacji – najczęściej jest to numer identyfikacji podatkowej (NIP),
  • międzynarodowy dwuliterowy skrót kraju, w którym podmiot jest zarejestrowany (np. PL), 
  • adres podmiotu. 

Pieczęć elektroniczna – korzyści dla Twojej firmy 

Kwalifikowana pieczęć elektroniczna od SmartPodpis to przede wszystkim gwarancja poczucia bezpieczeństwa zarówno dla Twojej firmy, jak kontrahentów, z którymi nawiązujesz relacje biznesowe, oraz pracowników. Dzięki temu rozwiązaniu zyskujesz dodatkowo: 

  • integralność – co w praktyce oznacza, że od chwili opieczętowania dokumentu nikt nie wprowadził żadnych zmian, 
  • autentyczność – pieczęć daje 100%, że dokument pochodzi z konkretnej firmy,
  • wiarygodność biznesową – zabezpieczenie dokumentu e-pieczęcią to jeden z czynników budowania profesjonalnego wizerunku, który wzbudza zaufanie,
  • krok w stronę digitalizacji procesów w firmie – co przekłada się na sprawną realizację zadań i większą kontrolę nad procesami,
  • wygodę korzystania – z pieczęci elektronicznej możesz korzystać w dowolnym miejscu i czasie.

Gdzie używać pieczęci elektronicznej? Przykłady dokumentów 

E-pieczęć wykorzystasz do oznaczenia dokumentacji wewnętrznej i zewnętrznej. W obu przypadkach zagwarantujesz jej odbiorcom, że otrzymali autentyczną dokumentację, w której nie zaszły żadne zmiany od chwili jej opieczętowania. 

Kwalifikowanej pieczęci elektronicznej wykorzystasz do oznaczenia, m.in.:

  • faktur elektronicznych, 
  • ofert handlowych dla kontrahentów,
  • zaświadczeń o zgodności dokumentu z oryginałem,
  • teczek pracowniczych, 
  • sprawozdań, raportów, 
  • regulaminów, 
  • firmowych decyzji wewnętrznych.

Jak wyrobić pieczęć elektroniczną? 

Jeśli jesteś osobą uprawnioną do reprezentacji firmy, wystarczy, że wykorzystasz w tym celu swój kwalifikowany podpis elektroniczny. U nas wniosek o stworzenie e-pieczęci złożysz online w kilka minut. Pamiętaj, żeby w tym celu przygotować firmowe dane.

Kwalifikowana pieczęć elektroniczna – ustawa

Znaczenie pieczęci elektronicznej określa rozporządzenie eIDAS (Parlamentu Europejskiego i Rady z 23 lipca 2014 roku w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania). Ten dokument reguluje bezpieczeństwo interakcji elektronicznych pomiędzy przedsiębiorstwami, obywatelami i władzą publiczną na terenie całej Unii Europejskiej. 

Zgodnie z eIDAS kwalifikowana pieczęć elektroniczna to dane w formie elektronicznej, które mają zastosowanie prawne. 




Chcesz dowiedzieć się więcej na temat, co zyska Twoja firma dzięki pieczęci elektronicznej? Zapraszamy do kontaktu.